Archetypy Marki – jak mogą pomóc Ci w spójnej komunikacji Twojej Marki?

Kluczem do budowania swojej Marki Osobistej w internecie jest znajomość siebie, swoich cech i talentów. W końcu to właśnie Ty tworzysz Markę i nadajesz jej kształt! Pisałam o tym w poradniku, w którym zgromadziłam 7 filarów Marki Osobistej. Możesz pobrać ten materiał poniżej i poznać tajemnice skutecznej działalności w internecie. 

POBIERZ BEZPŁATNY PORADNIK

Poznaj 7 kroków, które pozwoliły mi zacząć zarabiać w internecie bez dużych inwestycji.
Odbierz ten prezent już teraz!

Filarem pierwszym jest samoświadomość, czyli w Autodiagnoza Twojej osobowości. By poznać swoje cechy i mocne strony najlepiej wykorzystać sprawdzone narzędzia i wzory wykorzystywane przez ludzkość. Są nimi właśnie Archetypy Marki. 

Ten dość obszerny artykuł bardzo szczegółowo opisuje ten temat, jednak z doświadczenia wiem, że szczególnie na początku budowania swojej Marki Osobistej nie daje on jednoznacznej odpowiedzi który wzorzec do Nas pasuje. Dlatego, gdy chcesz Odkryć Archetyp dla Swojej Marki – zajrzyj na koniec Artykułu – Mam dla Ciebie niespodziankę. 🙂

Czym są Archetypy Marki?

Pojęcie Archetypu zostało spopularyzowane w pierwszej połowie XX wieku przez szwajcarskiego psychiatrę i psychologa Carla Gustava Junga. Są to pewne uniwersalne i archaiczne wzory i obrazy, które jako ludzkość rozpoznajemy w otaczającym Nas świecie. Określone Archetypy, czyli pierwowzory zachowań posiadają bohaterowie książek, bajek czy historii, z którymi stykamy się każdego dnia. Widzimy je także u każdego człowieka jako sposób jego bycia i postępowania w życiu i relacjach.

arche+typos

Po co Nam Archetyp budując swój Personal Brand?

Celem jest zbudowanie spójnej osobowości dopasowanej do swoich talentów, zainteresowań oraz skuteczna komunikacja. Dzięki temu Twoja Marka zostanie zapamiętana na dłużej, lepiej zrozumiana i zyska większe grono odbiorców. Niech znajomość tych zasad będzie dla Ciebie wskazówką do najlepszej efektywności w przestrzeni online. 

12 Archetypów Marki

Carl Gustav Jung wyróżnił 12 archetypów Marki jako powtarzające się motywy i symbole postaci wyrażających pewne cechy, emocje i wzorce zachowań ludzkiej osobowości.  Nazwy te określają poszczególne cechy, które każdy z Nas posiada w formie bardziej bądź mniej dominującej.

Według Junga zostało wyróżnionych 12 gotowych wzorców osobowości:

  1. Mędrzec – nauczyciel, doradca, pomaga zrozumieć otaczający świat
  2. Niewinny – idealista, wierzy w dobro i pokazuje je w świecie
  3. Odkrywca – poszukuje nowych wyzwań, nie boi się zmian
  4. Władca – lider, posiada wpływ, nadzoruje i kontroluje działania
  5. Twórca – kreatywny wizjoner, pomaga w tworzeniu czegoś nowego
  6. Opiekun – udziela pomocy i troszczy się o innych
  7. Czarodziej – optymista, który jest obietnicą zmiany
  8. Bohater – działa odważnie, motywuje do rozwoju
  9. Buntownik – łamie zasady i przyjęte normy zmuszając do myślenia
  10. Kochający – dzieli się miłością, jest zmysłowy i uwodzicielski
  11. Błazen – cechuje się radością i humorem, lubi dobrą zabawę
  12. Towarzysz – partner, który rozumie i wspiera, jest taki jak wszyscy

Pojęcie Archetypów na początku funkcjonujące w psychologii, z upływem czasu znalazło zastosowanie także w marketingu czy coachingu. Najbardziej znana pozycja na ten temat to “The Hero and the Outlaw. Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes” autorstwa Margaret Mark i Carol S. Pearson. Autorki podzieliły poszczególne typy archetypów na grupy według określonego systemu. O tym poniżej

psychologia-i-marketing-archetypy-marki

Podział według motywacji i znaczenia

Autorki wyżej wymienionej książki, czyli Margaret Mark i Carol S. Pearson stworzyły system podziału 12-stu archetypów na bazie motywacji i znaczenia dla klienta. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje na temat każdej grupy i cech archetypów. To idealna wskazówka, by zapoznać się z nimi lepiej i określić, które elementy z pewnością pasują do osobowości Twojej Marki i sposobu jej komunikacji. 

Struktura została skupiona na czterech głównych ludzkich popędach rozmieszczonych wzdłuż dwóch osi: 

  • Przynależność/Ludzie vs. Niezależność/Samorealizacja
  • Stabilność/Kontrola vs. Ryzyko/Władza/Mistrzostwo. 
archetypy-marki-osie

A więc teraz przyjrzyjmy się charakterystyce poszczególnych archetypów bazując na wyżej zobrazowanym podziale według motywacji i znaczenia. Poniżej motyw – motywacja określam też jako obietnica, gdyż każda Marka Osobista jest obietnicą czegoś. Dlatego grupa w której znajdują się określone archetypy zapewnia pewne ludzkie pragnienia. Jednocześnie pojawiają się odpowiedzi na pytania:

  • W czym pomagam ludziom?
  • Przed jakim strachem/obawą chronię?

STABILNOŚĆ i KONTROLA

To motyw i obietnica archetypów:

  • Twórca
  • Opiekun
  • Władca

Pomagają ludziom czuć bezpieczeństwo i pewność siebie. Chronią przed niekontrolowanym chaosem, złym stanem zdrowia, czy ruiną finansową.

PRZYNALEŻNOŚĆ, LUDZIE i PRZYJEMNOŚĆ

To motyw i obietnica archetypów:

  • Błazen
  • Towarzysz (ten archetyp można określić też potocznie jako “Dziewczyna z sąsiedztwa”)
  • Kochający

Dają ludziom miłość i poczucie przynależności do społeczności. Są ochroną przed odrzuceniem, brakiem wsparcia czy samotnością.

WŁADZA, RYZYKO, OSIĄGANIE WŁASNEGO MISTRZOSTWA

To motyw i obietnica archetypów:

  • Bohater
  • Buntownik
  • Czarodziej

Pomagają osiągać cele przekraczając swoje granice. Stoją na straży bezsilności i bezbronności. Walczą z brakiem efektywności.

NIEZALEŻNOŚĆ, SAMOREALIZACJA, SPEŁNIENIE

To motyw i obietnica archetypów:

  • Niewinny
  • Odkrywca
  • Mędrzec

Pomagają odnaleźć szczęście.  Bronią przed tkwieniem w więzieniu i strachem przed poczuciem pustki.

archetypy-marki-12

Jak wygląda każdy z 12 Archetypów Marki?

Ten artykuł to kompleksowa wiedza na temat Archetypów Marki o którą trudno w internecie. Dlatego postanowiłam także zwizualizować każdą postać w formie symbolu i krótko opisać jej osobiste cechy. To może być idealnym fundamentem pod test i analizę dominujących i wspierających archetypów dla Twojej Marki Osobistej czy Marki Firmy.

Archetypy to także narzędzie storytellingowe. Sprawdzi się w komunikacji, opisach historii doświadczeń czy po prostu w sprzedaży.

Twórca

(The Creator)

Może być znany także jako artysta, inicjator i wizjoner. Tworzy nową wartość. Kreatywnie łączy różne dziedziny i posiada wiele pomysłów. Jest to archetyp idealny dla Marek kreatywnych i twórczych, a także wizjonerów. 

  • Cechy Marki: kreatywność, wizja, pasja, pomysłowość, innowacyjność, fantazja
  • Pragnienie: stworzyć coś o trwałej wartości
  • Misja: tworzyć kulturę, wyrażać własną wizję
  • Cel: nadać formę wizji
  • Strategia: rozwijanie artystycznych umiejętności
  • Jego Strach/Obawa: przeciętność lub monotonia
  • Własna Pułapka: perfekcjonizm, brak twórczości
  • Szczególny Dar: kreatywność i wyobraźnia

Twórca to archetyp takich znanych marek jak Adobe, Canon, LEGO, Apple czy Instagram.

Władca (Patriarcha)

(The Ruler)

Reprezentuje motyw stabilności i kontroli. Może być znany także jako patriarcha, król/królowa, lider, arystokrata, wzór do naśladowania. Stoi na straży istniejącego porządku, ustala zasady, broni ustalonych wartości, nadzoruje i kontroluje działania. Prezentuje się z klasą, składając obietnicę bogactwa i sukcesów swoim odbiorcom. W komunikacji podkreśla swoją dominację.

Jest to archetyp dla Marek oferujących produkty premium, a także spełniających obietnicę bezpieczeństwa i porządku w świecie chaosu. Aspiruje do bycia liderem w swojej dziedzinie i oferuje swoim klientom szczególną moc i gwarancję efektów.

  • Cechy Marki: wpływ, dominacja, szacunek, siła, bogactwo
  • Pragnienie: kontrola
  • Cel: stworzyć dobrze prosperującą, odnoszącą sukcesy rodzinę, firmę lub społeczność
  • Strategia: lojalne przywództwo
  • Jego Strach/Obawa: chaos, brak wpływów
  • Własna Pułapka: bycie zbyt autorytarnym, władczym
  • Szczególny Dar: odpowiedzialność, przywództwo

Władca to archetyp takich marek jak Rolex, Luis Vuitton, Microsoft, IBM, Mercedes Benz czy Hugo Boss.

Opiekun

(The Caregiver)

To osobowość empatyczna, ofiarna i troskliwa. Udziela pomocy innym. Służy słowem i działaniem. Strażnik dobra. Może być znany także jako dozorca, altruista, rodzic, pomocnik lub zwolennik.

Jest to archetyp idealny dla Marek, które przywiązują szczególną uwagę do obsługi klienta. Pomocny dla działalności dbających o innych, np. branża zdrowia, edukacji, opieki, czy także działania charytatywne. 

  • Cechy Marki: empatia, troska, ciepło, opieka, współczucie
  • Pragnienie: chronić ludzi przed krzywdą
  • Cel: pomagać innym
  • Strategia: robić rzeczy dla innych
  • Własna Pułapka: stanie się męczennikiem
  • Szczególny Dar: współczucie, hojność

Opiekun to archetyp takich znanych marek jak UNICEF, Pampers, Amnesty International, Johnson & Johnson, PZU Ubezpieczenia czy Volvo.

Towarzysz

(The Everyman / The Regular Gal)

Ten archetyp potocznie może być nazywany jako Dziewczyna z sąsiedztwa, czy też dobry znajomy albo przyjaciel mieszkający, będący tuż obok. Jest to osoba “taka jak każdy”, partner i realista. Zawsze jest blisko drugiego człowieka, rozumie go, wspiera i cierpliwie wysłucha. Towarzysz mówi to co czuje, jest bezpośredni i szczery, a przede wszystkim jest przekonany, że wszyscy są tacy sami.

Jest to archetyp dobry dla Marek, które chcą być blisko ludzi dając im poczucie przynależności mówiąc o rzeczach powszechnych i potrzebnych dla każdego w życiu codziennym. Poprzez bezpośrednią i swobodną komunikację może się wyróżnić na tle droższych marek i zjednać wokół siebie zgraną społeczność.

  • Cechy Marki: przyjaźń, zrozumienie, otwartość, wsparcie, empatia, lojalność
  • Podstawowe Pragnienie: budowanie relacji z innymi
  • Cel: przynależność do grupy oraz towarzyszenie im na co dzień
  • Strategia: rozwijanie relacji,  umiejętność wpasowania się
  • Jego Strach/Obawa: wyróżnienie się na tle innych i przez to bycie odrzuconym
  • Własna Pułapka: tylko powierzchowne połączenie z innymi bez prawdziwej relacji
  • Szczególny Dar: empatia, realizm i znajomość codziennych problemów

Towarzysz to archetyp takich marek jak polska Biedronka, IKEA, Kit Kat, Toyota, Volkswagen, VISA czy eBay.

Błazen

(The Jester)

Cechuje go radość życia, humor i kreatywność, a czasem prowokacja. Może być nazywany także jako żartowniś, komik czy wesołek. Idealnie odnajduje się w towarzystwie i naprawdę bardzo trudno go nie lubić. 

Jest to archetyp dobry dla Marek, które oferują zabawę i rozrywkę, ale także takich, które kochają swobodę i radość. 

  • Cechy Marki: radość, żart, zabawa, śmiech, humor, urok i spontaniczność
  • Podstawowe Pragnienie: żyć chwilą z pełną radością i przyjemnością
  • Cel: dobrze się bawić i zarażać świat pozytywną energią
  • Strategia: zabawa, żarty, śmiech
  • Jego Strach/Obawa: nuda lub bycie nudnym
  • Szczególny Dar: radość

Błazen to archetyp takich marek jak Pepsi, M&M’s, Skittles, Ben&Jerry’s, Old Spice czy Doritos a także ze znanych osób Robbie Williams.

Kochający/Kochanek

(The Lover)

To osobowość przywiązana i troskliwa. Uważa miłość jako siłę napędową świata. Bywa tajemniczy i uwodzicielski. Ceni sobie piękno i chce oddziaływać na zmysły.

Jest to archetyp idealny dla Marek modowych, kosmetycznych, słodyczy czy oferujących droższe produkty premium. Świetnie sprawdzi się  w markach mówiących o flirciarskiej zmysłowości, pięknie i przyjemności.

  • Cechy Marki: miłość, przyjemność, piękno, zmysłowość
  • Pragnienie: osiągnąć intymność i doświadczać zmysłowej przyjemności
  • Cel: bycie w relacji z ludźmi, doświadczeniami czy otoczeniem, które kochają
  • Strategia: stawanie się coraz bardziej atrakcyjnym fizycznie, emocjonalnie i na każdy inny sposób
  • Strach/Obawa: samotność, bycie niekochanym
  • Własna Pułapka: robienie wszystkiego, aby przyciągnąć i zadowolić innych, tracąc własną tożsamość
  • Szczególny Dar: pasja, wdzięczność, uznanie, spełnienie, zmysłowość

Kochanek to archetyp takich marek jak Chanel, Victoria’s Secret, Ferrari, Ferrero Rocher, Bailey’s czy lody Magnum, Wedel i Kinder Bueno.

Bohater

(The Hero)

Działa odważnie. Wierzy, że wszystko jest możliwe. Posiada supermoce niedostępne dla innych. Jego czyny mówią za niego. Sprawia, że świat staje się lepszym, prowokując do zmiany i przekraczania własnych granic. Nawołuje do osiągania własnego mistrzostwa i wygranej. Może być nazywany także jako wojownik, zawodnik czy żołnierz. Marka Bohater pomaga konsumentom, rozwiązuje ich problemy, ma misję, obiecuje im zwycięstwo. 

Jest to archetyp dobry dla Marek, które mówią o rozwiązaniu ważnych problemów społecznych czy takich, które mają duży wpływ na świat. Także dla działalności zachęcających innych ludzi do zmiany i rozwoju, wejścia na wyższy poziom. Bohater wyraźnie może się przejawiać u osób lubiących rywalizację lub stawiających się w opozycji do czegoś – mających przeciwnika, którego należy pokonać.

  • Cechy Marki: odwaga, siła, walka, upór, determinacja, sukces
  • Pragnienie: udowodnić swoją wartość odważnym i trudnym działaniem (swoją odwagą i trudem)
  • Cel: osiągnąć mistrzostwo
  • Strategia: stanie ​​się silnym, kompetentnym i potężnym, jak tylko można
  • Strach/Obawa: słabość
  • Własna Pułapka: arogancja, nieustanna potrzeba walki
  • Szczególny Dar: kompetencje, odwaga, otwartość na wyzwania

Bohater to archetyp takich marek jak Nike, Adidas, BMW, YouTube, Snickers, Ariel, FedEx, Harbingers czy Duracell.

Czarodziej

(The Magician)

Motywator, który zapala do działania. Optymista, który pokazuje, że warto realizować swoje marzenia. Jest to jego motyw przewodni i zarazem obietnica. Może być inaczej nazywany jako wizjoner, innowator, szaman, uzdrowiciel czy charyzmatyczny lider.

Jest to archetyp idealny dla Marek, których celem jest pokazanie przemiany klienta. Może świetnie towarzyszyć osobom charyzmatycznym, posiadających dużą wyobraźnię i kierujących się swoją intuicją w wykonywanej działalności. 

  • Cechy Marki: magia, ciekawość, wyobraźnia, optymizm, zaskoczenie
  • Pragnienie: znajomość podstawowych praw funkcjonowania wszechświata
  • Cel: spełniać marzenia
  • Strategia: rozwijać wizję i wprowadzić ją w życie
  • Strach/Obawa: nieprzewidzenie negatywnych konsekwencji
  • Własna Pułapka: zbyt duże manipulowanie
  • Szczególny Dar: znajdowanie wielu korzyści

Czarodziej to archetyp takich marek jak Apple, Disney, Tesla, AXE, Absolut, Red Bull, Intel czy MasterCard.

Buntownik

(The Outlaw / The Rebel)

Podważa i obala ustalony porządek i zasady. Zmusza do myślenia i rewizji poglądów dążąc do zmiany. Lubi szokować. Może być inaczej nazywany jako rewolucjonista, rebeliant, odmieniec, opozycjonista, przeciwnik.

Jest to archetyp idealny dla Marek, których produktom towarzyszy idea rewolucji i zmiany. Często artykuły dla młodzieży świetnie odnajdują się w tej osobowości. Tak samo – gdy Ty sam lubisz łamać reguły i ustalone normy świetnie poczujesz klimat tej komunikacji.  

  • Cechy Marki: niezależność, opór, oryginalność, śmiałość, indywidualizm
  • Podstawowe Pragnienie: rewolucja albo zemsta
  • Cel: zniszczyć to co nie działa
  • Strategia: szokować, zakłócać lub niszczyć
  • Strach/Obawa: bycie bezsilnym, niekonsekwentnym
  • Własna Pułapka: przejście na ciemną stronę
  • Szczególny Dar: wolność i sprzeciw

Buntownik to archetyp dla takich marek jak Netflix, Apple, Harley Davidson, Smirnoff, Diesel czy Virgin Mobile.

Odkrywca

(The Explorer)

Poszukuje nowych wyzwań i doznań. Nie boi się zmian. Odkrywa nowe lądy świata i samego siebie. Kochający przygodę i wolność. Może być inaczej nazywany jako poszukiwacz przygód, wędrowiec czy indywidualista.

Jest to archetyp idealny dla Marek, których celem jest pomoc w realizacji siebie czy podkreśleniu własnej indywidualności. Może być elementem komunikacji dla osób dla których ważne są wyzwania i wolność.

  • Cechy Marki: wolność, ambicja, przygoda, lubiący wyzwania
  • Podstawowe Pragnienie: wolność i odkrywanie samego siebie poprzez poznawanie świata
  • Cel: doświadczyć lepszego, bardziej satysfakcjonującego życia
  • Strategia: podróże, szukanie i doświadczanie nowych rzeczy, ucieczka od pułapki i nudy
  • Największy Strach/Obawa: wewnętrzna pustka, brak sensu działania, dostosowanie się
  • Własna Pułapka: bezcelowa wędrówka, stawanie się odmieńcem
  • Szczególny Dar: ambicja, wierność samemu sobie 

Odkrywca to archetyp takich marek jak Starbucks, Amazon, NASA, National Geographic, GoPro, Lonely Planet, Patagonia czy Jeep.

Niewinny

(The Innocent)

Idealista. Osobowość czysta i transparentna. Wierzy, że może zmieniać świat na lepszy. Inaczej ten archetyp można określić jako utopijny, tradycjonalistyczny, naiwny, mistyczny, święty czy nawet marzycielski. Niewinni pragną czynić dobro i sprawiać, że ich odbiorcy czują się bezpieczni. Służą tak, by satysfakcja z podjętych decyzji została po stronie konsumenta. Często komunikuje się poprzez wyidealizowany świat wspomnień z dzieciństwa.

Jest to archetyp dobry dla Marek, których produkty cechuje prostota, czystość i dbałość o zadowolenie klienta. Dla wyznawców wierności i zaufania oraz tam gdzie występują proste rozwiązania.

  • Cechy Marki: niewinność, czystość, wiara, harmonia, spokój, prostota
  • Podstawowe Pragnienie: doświadczać raju
  • Cel: być szczęśliwym
  • Strategia: robić rzeczy dobrze
  • Strach/Obawa: zrobienie czegoś złego co spowoduje karę
  • Szczególny Dar: wiara i optymizm

Niewinny to archetyp takich znanych marek jak Coca-Cola, Dove, Nintendo Wii czy McDonald’s.

Mędrzec

(The Sage)

Nauczyciel, Mistrz i Doradca, który dzieli się swoją wiedzą i edukuje innych. Największą jego wartością jest mądrość i zrozumienie. Zdobywa informacje nie dla siebie, lecz po to by dzielić się z innymi i uczyć ich prawdy z zakresu swojej specjalizacji. Mędrzec komunikuje się przedstawiając fakty, a nie opinie.

Jest to archetyp idealny dla Marek, które dzielą się swoją ekspertyzą, wiedzą przełomową, która zachęca do myślenia i analizy. Dla osób, które lubią podkreślać jakość swojego produktu i wyróżniać je na tle innych za pomocą trafnych i logicznych argumentów. Przeznaczony dla marek eksperckich.

  • Cechy Marki: wiedza, mądrość, prawda, ekspertyza, inteligencja
  • Podstawowe Pragnienie: odkrycie prawdy
  • Cel: wykorzystywać inteligencję i analizę do rozumienia świata
  • Strategia: poszukiwać informacji i wiedzy, stać się autorefleksją i rozumieć procesy myślowe
  • Strach/Obawa: bycie oszukanym, wprowadzonym w błąd oraz ignorancja
  • Własna Pułapka: może badać problemy w nieskończoność i nigdy nie rozpocząć działania
  • Szczególny Dar: mądrość, inteligencja

Mędrzec to archetyp takich marek jak Google, CNN, Discovery Channel, Harvard University, Forbes, L’Oreal czy Philips.

Który archetyp jest wzorem Twojej osobowości?

Mam nadzieję, że po zapoznaniu się z tym obszernym artykułem już wiesz do jakiego archetypu, czyli wzorca osobowości jest Ci najbliżej. Ta wiedza i zastosowanie jej w praktyce pomoże Ci przede wszystkim stworzyć spójną komunikację Twojej Marki Osobistej i zyskać lojalnych odbiorców. 

Napisz w komentarzu który archetyp przemawia do Ciebie najbardziej. Chętnie poznam Twoje odpowiedzi. By było jeszcze łatwiej możesz udzielić odpowiedzi odpowiadając na poniższe pytania:

  • Który archetyp jest moim dominującym stylem?
  • Który archetyp pojawia się od czasu do czasu?
  • W jaki sposób najczęściej komunikuję się z innymi?
  • Jakie cechy dostrzegają we mnie inni? (warto zapytać 2-5 najbliższe osoby)

Napisz komentarz do tego artykułu. 

Jeśli bierzesz z niego ogromną wartość – Udostępnij dalej! 

Odkryj Archetyp dla Twojej Marki

Mimo wszystko Archetypy to tylko narzędzie. Jak każde narzędzie powinno być dobrze użyte, żeby dla Ciebie zadziałało!

Dlatego właśnie teraz mam dla Ciebie niespodziankę o której wspominałam na samym początku tego artykułu. Pomagając innym budować Marki Osobiste w internecie wykorzystuję to narzędzie zaczynając od testu razem z analizą i konsultacją. Już za moment będzie można skorzystać z tej usługi! Zapytaj bezpośrednio o aktualną ofertę.

W pracy z Archetypami najważniejsze jest przede wszystkim zrozumienie poszczególnych wzorców i właściwe dopasowanie ich do swojej osobowości, talentów i mocnych stron. W innym przypadku to narzędzie nie będzie spełniało Twoich oczekiwań. Wiem jak ważne jest ustalenie strategii dla Marki Osobistej i jej właściwa komunikacja oraz kierunek rozwoju już na samym początku. Dlatego spójrz co dla Ciebie przygotowałam i jak możemy razem pracować.

W razie jakichkolwiek pytań możesz także napisać do mnie w zakładce “Kontakt”. A tymczasem trzymam kciuki za spójny rozwój Twojej Marki!

Zamykamy zapisy za:
:
:
: