Jak wyróżnić się wykorzystując storytelling? Schemat Podróży Bohatera

Czy w relacjach czy też przy budowaniu swojej Marki komunikujesz się za pomocą historii? Czy zastanawiałeś się co najczęściej zapamiętujesz po obejrzeniu świetnego filmu? Co powoduje, że chcesz poznać dalszą część przygód bohatera czytanej książki?

Na te pytania odpowiemy wspólnie w ramach tego artykułu. A mowa będzie o komunikacji za pomocą historii i metafor. Pisząc kompleksowy poradnik o 7 filarach Marki Osobistej wspomniałam w nim, że Marka Osobista jest jak dobra opowieść… I tak jest w rzeczywistości. Marka postawiona na solidnych fundamentach zaskakuje, ciekawi i wywołuje emocje, dokładnie tak jak główny bohater bestsellerowej powieści.

Jeśli chcesz poznać pełne 7 filarów i zastosować je budując swoją działalność w internecie możesz pobrać poradnik z ćwiczeniami właśnie [ TUTAJ ]. W kontekście komunikacji świetnym uzupełnieniem będzie także wiedza o Archetypach Marki. Bardzo szczegółowo pisałam o tym [ TUTAJ ].

Dlaczego storytelling może wyróżnić Cię na tle innych?

Storytelling ma niezwykłą moc. Umiejętność opowiadania historii zostaje wykorzystywana w budowaniu Marki w Social Media, w sprzedaży czy w prezentacjach swojej oferty. Nie bez powodu często słyszymy “Fakty mówią, historie sprzedają”. Historie zostają w naszych w głowach na dłużej. Historie wywołują emocje i uczą. A przede wszystkim pokazują coś więcej niż tylko sam efekt czy rozwiązanie. Prowadzą odbiorcę od problemu do rozwiązania odkrywając całą drogę.

Dzisiaj w mediach społecznościowych jest nadmiar informacji. Wiele rzeczy jest podobnych lub takich samych. Odbiorcy nie chcą już słyszeć, że jest kolejny produkt, który ma o jedną korzyść więcej na liście niż ten poprzedni. Dziś potrzeba czegoś więcej, by zaistnieć. I z pomocą przychodzi właśnie storytelling jako zupełnie inny sposób komunikacji.

Na unikalny styl marki największy wpływ ma opowiadanie historii. Mogą być to Twoje doświadczenia, ale także przekaz klienta, czy jego opowieści po zastosowaniu Twojego rozwiązania. Wywołane emocje mają na celu uświadomić odbiorcy potrzebę nabycia produktu bądź usługi. Tego typu komunikacja jest o wiele skuteczniejsza, aniżeli suche fakty czy nawet najdłuższa lista korzyści.

Przykładem jest firma Apple, która nadała wartość swoim produktom przypisując im wyjątkowe znaczenie. W dobie cyfrowej każdy komputer czy urządzenie mobilne ma bardzo podobne cechy i funkcje. Ciężko wyróżnić się czymś co spektakularnie zaskoczy klientów. Oczywiście można wymyślać niespotykane elementy dla produktu, lecz mimo wszystko i tak będzie on bardzo podobny lub taki sam co inne dostępne na rynku. Dlatego sukces firmy Apple polega głównie na skutecznej komunikacji i ciągłego uświadamiania nabycia ich produktów. Korzyści wypływają nie tylko z samych cech towaru, ale przede wszystkim z wewnętrznej potrzeby ich posiadania. 

Prosta konstrukcja opowieści

Opowiadanie historii sprawia, że odbiorca jest ciekawy i z niecierpliwością czeka na odkrywanie kolejnych tajemnic. Storytelling nadaje ładunek emocjonalny Twojej Marce i buduje wokół niej świat do którego zaprasza innych. 

Schemat historii z którą utożsami się Twój klient możesz stworzyć na podstawie prostej struktury, którą przedstawiam poniżej:

Krok 1: Ustawienie kontekstu – czyli określone miejsce, czas i osoba, czyli bohater historii. Czy to będziesz Ty jako Marka, a może inna osoba? Jakie cechy ma ta osoba? To potrzebujesz ustalić jeszcze przed opowiedzeniem historii.

Krok 2: Problem Twojego bohatera – jest to wyzwanie z którym mierzy się Twój odbiorca. Mówiąc o tej konkretnej trudności zatrzymasz jego uwagę, gdyż z pewnością będzie chciał poznać konkretną receptę na sukces.

Krok 3: Przeszkody dla bohatera – to jest tak jak w życiu – nie zawsze tak szybko przychodzi rozwiązanie. Dlatego przedstawienie określonych trudności będzie bardziej autentyczne i stanie się świetnym przykładem życia codziennego.

Krok 4: Punkt zwrotny – zdarzenie, które sprawia, że bohater opowieści rozwiązuje problem. Czy to będzie wiedza, a może wsparcie mentora, czy po prostu zdobycie konkretnych narzędzi?  

Krok 5: Rozwiązanie problemu – na końcu każdej historii pojawia się morał czy wniosek, który jest lekcją dla odbiorcy. Tym rozwiązaniem jest oczywiście Twoja oferta.

Prosty-schemat-Twojej-opowieści

Przyznasz, że sposób takiej komunikacji jest z pewnością bardziej angażujący aniżeli suchy opis samych korzyści, prawda? I pisząc to nie mam na myśli, że przedstawianie korzyści nie działa! Chodzi tutaj o to, że mówiąc o danej korzyści warto dodać jeszcze coś więcej, czyli pewne znaczenie i uczucie, które prowadzi do chęci jej zdobycia i zastosowania.

Schemat Podróży Bohatera

Idąc jeszcze o krok dalej możemy zainspirować się koncepcją przedstawioną przez Josepha Campbella. Amerykański mitoznawca, pisarz i myśliciel badając treści przekazywane w formie mitów w różnych kulturach odkrył, że są one skonstruowane bardzo podobnie. Ten schemat nazwał “Podróżą Bohatera” znany też jako Monomit. 

Od tego momentu wiele filmów, bajek, powieści fantastycznych czy nawet reklam zostało zrealizowane wzorując się właśnie na tej strukturze. Na pewno znasz  najpopularniejsze, ponadczasowe opowieści takie jak: “Gwiezdne wojny”, “Władcza Pierścieni” czy “Harry Potter”. To tylko niektóre produkcje w których znajdziesz elementy wspomnianej formy.

Struktura “Podróż Bohatera” jest także wykorzystywana w psychologii, coachingu i marketingu. Jej składniki przypominają bowiem schemat życia człowieka i proces zmiany. W pewnym sensie każdy z Nas jest takim bohaterem. Każdego z Nas dotyczą konflikty, które można rozwiązać. Archetyp bohatera szczególnie na tym bazuje, gdyż wyraźnie widać tam przeciwnika. O Archetypach bardzo szczegółowo pisałam [ TUTAJ ]. Jednak bez względu na archetyp – w tym artykule mówiąc o bohaterze mówimy o głównej postaci w opowiadanej historii.

Schemat “Podróży Bohatera” jest rodzajem historii prostej. Został on podzielony na 2 światy i całkowicie zawiera 12 składowych elementów, które przedstawione zostały w formie grafiki poniżej.

Podróż-bohatera-schemat

Cały schemat można skrócić nawet do 5 punktów, co opisałam wyżej przedstawiając prostą konstrukcję opowieści. Poniżej odniosę się do pełnego schematu zilustrowanego na grafice opisując go swoimi słowami w 9 punktach. Ten schemat zawsze towarzyszy mi gdy myślę o opowiadaniu historii pokazując drogę z punktu A → B.

  1. Początek to opis miejsca, czasu i samego bohatera, który żyjąc w zwyczajnym, znanym sobie świecie zostaje zaproszony do przygody.
  2. Wezwanie do wyzwania – motyw decyzji. To moment, gdzie pojawia się coś nowego i bohater staje się świadomy obecnego problemu.
  3. Mentor, Opiekun – przed wyruszeniem w podróż bohater spotyka osobę, a może nawet przedmiot, rzecz, książkę, która pomaga wyruszyć w nieznaną drogę. Zawsze jest ktoś lub coś co pomaga podjąć decyzję o zmianie.
  4. Przekroczenie progu – jest to charakterystyczny moment w którym bohater wie, że nie ma sensu cofać się i musi iść dalej wkraczając do Nowego Świata. 
  5. Podejmowane Próby – momenty w których bohater doświadcza wielu prób czy nawet walki, zdobywa nowe umiejętności, odczuwa własne słabości i poznaje siebie lepiej.
  6. Drużyna – grupa ludzi, sojusznicy, którzy pomimo trudności walki z wrogiem postanawia pomóc bohaterowi zmierzyć się ze złem.
  7. Święty Graal – rodzaj nagrody, moment zmiany i odkrycia tego co zmienia bohatera i pozwala zakończyć konflikt.
  8. Powrót do świata – chwila odrodzenia, powrotu do znanego świata, lecz posiadając pewne doświadczenie, moc, eliksir, który pozwala bohaterowi być lepszym.
  9. Inspiracja i Morał – nauka płynąca z przedstawionej historii.

“Podróż Bohatera” to schemat współcześnie wykorzystywany jako uniwersalny wzór dobrej opowieści. Znajdzie zastosowanie zarówno w opowiadaniu swoich historii na co dzień w relacjach, w komunikacji sprzedażowej, prezentacjach, a także wypowiedziach publicznych. Szczególnie pomaga w przedstawianiu swojej historii osobistej.

Wyróżnij się opowiadając historie

W mediach społecznościowych możesz opowiadać wiele historii fragmentarycznie. Twoi odbiorcy będą czekać na kolejne treści i łączyć wszystko w jedną całość. Dzięki temu wyróżnisz się i zbudujesz ciekawość wokół swojej Marki. 

Storytelling pomoże Ci też lepiej przekazywać wiedzę, szczególnie jeśli jest to temat analityczny, np. finanse. Pewnie zastanawiasz się jak? No właśnie podając przykłady zdarzeń różnych osób w kontekście jakiegoś konfliktu.

Dobra historia powinna zawierać przede wszystkim:

  • bohatera
  • antagonistę – przeciwnika, kogoś kto stoi po drugiej stronie
  • konflikt (istnieją różne typy – o tym poniżej)
  • tzw. święty Graal – moment zmiany, odkrycia
  • wniosek, morał

Konflikt możemy z kolei podzielić na rodzaje w zależności od przeciwnika:

  • człowiek vs. człowiek
  • człowiek vs. natura, środowisko
  • człowiek vs. obcy
  • ja vs. ja, tzw. konflikt wewnętrzny

Każdy z Nas codziennie podejmuje walkę będąc dzielnym bohaterem dążącym do osiągnięcia pewnego celu i misji życiowej. Wrogiem może być to co stoi na przeszkodzie. Niewykluczone, że będą to właśnie zwykłe, codzienne wyzwania. 

Poniżej przykłady:

  • brak wiedzy odnośnie zarządzania swoimi finansami, co stoi na przeszkodzie temu, byś zarabiał więcej i szybciej;
  • brak umiejętności komunikacji, przez co Twoje relacje szybko się rozpadają oraz nie możesz odnaleźć swojego partnera życiowego;
  • złe nawyki żywieniowe, które nie pozwalają Ci osiągnąć wymarzonej sylwetki;
  • brak skutecznych narzędzi, które mogłyby pomóc Ci zbudować swoją działalność w internecie.

To tylko kilka dowodów na to, że wyzwania, które możesz komunikować poprzez historie są obecne wśród Nas. Dlatego stosując schemat “Problem→ Rozwiązanie” i pokazując potencjalne zmagania w drodze do celu możesz zaprezentować swój produkt efektywniej. A na pewno jestem przekonana, że wyróżnisz się stając na czele w swojej branży.

Napisz komentarz wybierając jeden wniosek, który wyciągasz po przeczytaniu tego artykułu. Z czym zostajesz i czy zamierzasz praktykować storytelling? Jaką pierwszą historię opowiesz swoim odbiorcom? 

Zamykamy zapisy za:
:
:
: